Over mij

harpist, harpenbouwer, Interesse voor jet-propulsie, windenergie, en perslucht.

woensdag 11 juli 2007

Beschrijving van de motoren


Het Concept is gegroeid uit het brein van Kurt Schreckling en Jesus Artès in de jaren '90: een kleine miniatuur jet motor bouwen met een toch voldoende stuwkracht. En, door het vrijgeven van de plannen werd dit concept nagebouwd door een aantal adepten, waaronder ikzelf.

De moeilijkheid was toen: een verbrandingskamer ontwerpen die een goede verbranding mogelijk maakte en die bestand was tegen hitte. Vandaag blijkt dit ontwerp een betrouwbare uitvinding te zijn. Diameter 110 mm. Rotor diameter 66 mm . Benaming van de motor : KJ66 (K van Kurt en J van Jesus). 66 slaat op de diam. van de rotor.

Stuwkracht: 50 N tot 80 N. Of ongeveer 5-8 kg stuwdruk. maximum toerental 125.000 toeren per minuut. Wat indrukwekkend is. Tegenwoordig worden stuwkrachten van 12kg- 16-kg en meer uit die motoren gehaald( door gebruik van rotoren met grotere diameter( 70 mm). Mijn motoren halen 12-14 kg stuwdruk elk. Kerosine-verbruik: voor de KJ66: 1 liter per 4 minuten.
bij volle vermogen. Of ongeveer 15 liter per uur. Grotere rotordiameters (tot 74 mm)verbruiken iets meer.
normaal wordt ongeveer de helft van het vermogen maar gebruikt. Wat ongeveer neerkomt op een 7-8 liter verbruik per uur/per motor. Het geluid van zo een motor kan je best vergelijken met het geluid van zijn grote broer( passagiersvliegtuig), en men zoekt ook daar naar een oplossing voor minder geluid en meer rendement, door toevoeging van bv. een Fan( grote waaier van schoepen vooraan de motor).

Dus: zelfbouw. Maar... hoe eenvoudig het concept ook is, des te moeilijker het is om een betrouwbare motor te maken. Veel onderdelen moesten zelf gefabriceerd worden. Er moet rekening gehouden worden met uitzetting van materie, warmtebestendigheid, en wegwerken van vibraties, rendement...

Het opstarten gebeurt met behulp van perslucht of een electrische starter met bendix-systeem. Vervolgens wordt propaangas in gespoten om de verbrandingskamer op te warmen.
En door middel van een computer-tje wordt geleidelijk aan kerosine naar de verbrandingskamer geleid , zodoende gaat de motor gestaag naar 33. 000 toeren per minuut.
Dat is het moment van 'Sustain' Of anders gezegd: hij kan onafhankelijk blijven draaien.

De kick om vooruitgestuwd te worden door zo'n motor is dan ook intens.

Tegenwoordig zoekt me om nog kleinere jet motoren te maken, niet groter dan een cola-blikje, die de bron moet vorme voor opwekking van alterbatieve energie. En men gaat zelfs verder : motortjes die in de handpalm kunnen, worden nu volop uitgetest( 200.000 toeren per minuut!)
Men wil zelfs nog kleiner gaan zodat dit de bron wordt voor toekomstige computers. Nano-technologie van de toekomst.

Om u uit te leggen hoe boeiend de technologie is van de jet- motor.

Geen opmerkingen: